Zonnige laatste dagen! Helaas komt aan alles een einde...

29 april 2013 - Bangkok International Airport, Thailand

Op dit moment zit ik op het vliegveld van Bangkok en morgenochtend kom ik al weer thuis. Wat zijn de afgelopen drie maanden voorbij gevlogen! Ik heb hier ruim de tijd om jullie eens bij te praten over mijn laatste dagen in Nieuw-Zeeland. Op de foto's van de afgelopen weken zullen jullie toch nog even moeten wachten...

Na mijn kayakavontuur was het tijd voor een van de meest uitgestelde hoogtepunten van mijn reis: Hobbiton! Maar daarvoor moest ik wel eerst zorgen dat ik in Matamata, het dorpje bij de filmset, terecht kwam. Vanuit mijn hostel regelde ik de eerste lift naar de snelweg van zuid naar noord. Daar werd ik ook weer snel opgepikt, een hele leuke lift met meer dan genoeg gespreksstof en toffe Maori-legendes! Na nog een aantal lifts kwam ik aan in Matamata. Ik had die avond ervoor een slaapplek gevonden via couchsurfing.com, een website die mensen bij elkaar brengt die een slaapplaats zoeken en een slaapplaats over hebben. De avond was niet heel spannend, op een grote stroomstoring na. Dus in het donker, met een zaklampje en een boek de avond doorgebracht (helaas, niet veel raakvlakken met mijn 70 jaar oude host). Oja, ik wilde dus ga couchsurfen in NZ (en heb ook bij een aantal mensen geslapen, maar op deze ervaring na, kende ik al mijn hosts wel al) en omdat er geen backpackerhostels in Matamata zijn (ja, gat in de markt, zal ik meteen weer terug om er eentje te starten?), was dit de uitgelezen mogelijkheid.

De volgende dag mocht ik dus eindelijk naar Hobbiton! De filmlocatie ligt verscholen tussen de vele andere groene heuvels, wat het qua geheimhouding (en niet hoeven wegwissen van stroomkabels, asfaltwegen en hoge gebouwen) een toplocatie maakte! Alle hobbitholen, meer dan 30, zijn stuk voor stuk tot in detail uitgewerkt en alle bloemen, planten en andere gewassen (denk moestuintjes, etc.) zijn echt en worden 's avonds bijgehouden door tuinmannen. Dit alles maakt dat de filmset een extreem vrolijk geheel is! Wat werd ik blij van daar rondlopen zeg! Na de rondleiding over het hele landgoed sloten we de tour af in The Green Dragon met een lekker biertje! Eenmaal terug in Matamata stond ik weer met mijn duim omhoog langs de kant van de weg, met als eindbestemming Auckland. Daar kon ik blijven slapen bij iemand die ik bij een kerkgemeente in Wellington had ontmoet, maar zelf wel in Auckland woont. Het was gezellig om daar te blijven, filmpjes te kijken, bij te praten, etc. Handig ook, want de volgende ochtend, zondag, kon ik meteen meerijden! Ook de tweede nacht mocht ik daar blijven slapen.

Maandag en dinsdag bracht ik een flitsbezoek naar Northland, het gedeelte van NZ boven Auckland. Ik nam 's ochtends vroeg de bus naar Paihia, een kustplaatsje aan de Bay of Islands. Hoewel ik het niet meer verwacht had (en ik die dag zelfs uitgesproken had), kwam ik daar in het haventje Maaike tegen. Leuk om elkaar even te zien, al was het maar kort, want er wachtte een boot op mij. In een heerlijk zonnetje bracht ik die middag op het water door, om dolfijnen te spotten en een aantal van de 144 eilanden in de baai te bekijken. Wat een mooie omgeving! In het hostel heb ik wat gelezen, gegeten en uiteindelijk met een aantal anderen een paar biertjes gedronken. Was weer een gezellige avond! Omdat ik de volgende dag alweer terug moest naar het zuiden, was mijn tijd in Northland eigenlijk veels te kort. Ik had op z'n minst nog naar Cape Reinga, het noordelijkste punt van NZ, gewild. Maar aangezien ik het meest zuidelijke punt ook overgeslagen had, was het geen drama om dat te missen. Ik liftte naar Warkworth, vlak boven Auckland, waar ik op bezoek ging bij de broer van mijn oom (in aangetrouwd verband, dus niet ook mijn oom), die naar Nieuw-Zeeland is geemigreerd. Ik heb daar ook weer een hele fijne middag en avond gehad, met leuke gesprekken, lekker eten en heel bijdehandte kinderen!

Woensdag was dan echt mijn laatste dag in Nieuw-Zeeland. Ik sloot het af zoals ik begonnen was, bij Charon en Jonathon. Ik had daar nog wat spullen liggen en moest van drie tassen weer twee maken, dus ik ondernam een laatste herpaksessie. Vervolgens lunchen op het strand en genieten van de laatste zon. We namen afscheid en ik de bus naar het vliegveld. Vanaf daar had ik een vlucht naar Sydney, een korte overstap, en een vlucht naar Taipei. Veel Nederlanders in het vliegtuig, die ook nog eens bij elkaar gezet waren. In Taipei ben ik vanochtend de stad ingeweest. Na ruim een uur met de bus, was mijn eerste toeristische trekpleister de 101 Tower. Vervolgens met de metro door naar de Longshan Temple, een indrukwekkende ervaring! Mooi gebouw en enorm veel mensen die allemaal heel religeus heen en weer liepen met wierrook en offers in de vorm van allerlei eten. Snel weer terug met de metro naar mijn bus, een wat krappe planning zorgde nog voor wat spanning, maar uiteindelijk ging ik vliegensvlug door de douane en zat ik netjes op tijd weer in het vliegtuig! Ik vloog naar Bangkok, waar ik mijn langste overstap heb en nu nog 5 uur moet overbruggen tot ik weer in het vliegtuig mag stappen. Dan is het de hele nacht vliegen en voor ik het weet, ben ik weer thuis in Nederland!

1. Esther:
    2 mei 2013
    Ja ja aan alles komt een eind. Hobbiton dus voor het laatst (ongeveer) bewaard. Papa en ik vroegen ons af of je daar al was geweest aan het begin of nog niet. Hierbij het antwoord :). Ben benieuwd naar alle verhalen, want ik wil alles lekker uitgebreid horen. Tot morgen ochtend!
  2. René:
    4 mei 2013
    Uhm, wanneer ga je weer naar NZ? Gaaf, al die verslagen! Ik denk dat je op deze vakantie nog jaren kunt teren! Wat een ervaring! We zijn erg benieuwd naar nog meer verhalen en foto's. Tot gauw!