Herhaling van een rondje Zuidereiland - Pt.1: Stuntvliegen!

20 april 2013 - Picton, Nieuw-Zeeland

Eens kijken of ik een korte update kan geven van de afgelopen tijd. Het is een maand geleden dat ik jullie voor het laatst vertelde over mijn avonturen. Tot mijn veerboot me terug naar het Noordereiland brengt, heb ik nog even de tijd om wat nieuwe verhalen uit de doeken te doen. Het gaat me niet lukken om een hele maand te beschrijven, maar wie weet komt dat snel.

De vorige keer was ik in Franz Josef, aan de westkust. Daar vandaan wachtte een lange busreis naar Wanaka. Een mooie route, dat wist ik. Onze eerste stop was in Fox Glacier. We reden naar Lake Mathesson, dat ik eerder al met Annapaola had bezocht. Toen zijn we daar ook snel weer weggegaan, want het weer was slecht. Dit keer hadden we iets meer geluk. De wolken trokken op en we hadden een aardig uitzicht op de gletsjer en we konden over het meer de bergen zien. Een volgende stop was er eentje voor een broodje vis. Op weg naar de eindbestemming vertelde de buschauffeur over een activiteit die nog niet heel bekend en toeristisch is, maar wel heel tof: stuntvliegen! Ik was meteen geïnteresseerd, want niet alleen ging je stuntvliegen, je mocht ook zelf vliegen! Na kort twijfelen heb ik me toch opgegeven. Ik werd opgehaald bij het hostel en we reden naar het vliegveld toe. We kregen wat (veiligheids)instructies en zouden vervolgens de lucht in gaan. Er waren twee vliegtuigjes, dus we moesten we op ons beurt wachten. Ik was aan de beurt tijdens de derde vlucht. Samen met een meervoudig Nieuw-Zeelands stuntvliegkampioen stapte ik in een tof tweezittertje en vlak na de take-off gaf Ivan aan dat ik verder moest vliegen. Hij liet zijn stuurknuppel los en ik bracht ons naar grote hoogte. Enorm spannend, maar wat tof om zelf te vliegen! Op 5000 voet nam Ivan het weer over om de laatste meters te stijgen en vervolgens wat gekke trucs uit te halen, zoals een looping, een roll en een spin. Wat een geweldige ervaring en wat een bizar gevoel is dat! Toen ik bijgekomen was, was het aan mij om hetzelfde te doen! De eerste keer deden we een looping samen, daarna was ik het helemaal alleen die het vliegtuig over de kop gooide! Hetzelfde deden we vervolgens met een roll en uiteindelijk vloog ik het vliegtuigje weer terug tot vlak bij het vliegveld. Ivan zorgde voor een soepele landing. Toen iedereen weer terug was van zijn/haar vliegavontuur, werden we teruggebracht naar het hostel. Even wat eten en vervolgens door naar de bar. Daar won ik nog een pooltoernooitje, wat me een aantal gratis biertjes opleverde. Een prima einde van de dag!

Ik moet nu bijna weg voor de ferry, dus ik hoop dat ik snel verder kan met schrijven. Nog genoeg te vertellen!

1. Geert en Lianne:
    21 april 2013
    Hoi Mark,
    Weer verhalen waar je steil van achterover slaat. Van het stuntvliegen wisten we al maar nu we uitgebreid de beschrijving lezen... Het is goed dat we niet alles van tevoren weten.
    Geniet nog een paar weken op het Noorder eiland. Ga nog veel bekijken en beleef mooie avonturen. Voorbereiden op het andere leven in Nederland laat je nog maar even zitten. Dat komt wel in het vliegtuig naar huis. Geniet!!!!