Wennen aan Chili in Santiago en hiken in Patagonië

8 februari 2018 - Puerto Natales, Chili

Wat leuk dat je meeleest met mijn avonturen! De eerste twee weken van mijn reis zitten er alweer op en wat gaat de tijd toch snel! Het is de hoogste tijd om jullie eens te vertellen wat ik hier meemaak.

Na een lange vlucht kwam ik aan in Santiago. Mijn hostel was makkelijk te vinden en nadat ik me gesettled had, heb ik de rest van de middag doorgebracht in het zonnetje (en de schaduw, want wat was het warm in Santiago!) en heb ik wat boodschappen gedaan. De volgende dag ben ik met twee Amerikaanse meiden meegegaan met een rondleiding door de stad. Onze gids vertelde een hoop over de geschiedenis van Santiago en Chili en we hebben een hoop gezien! Een van de grappigste dingen die ik daar gehoord heb is de zogenaamde 'coffee with legs'. Chileense koffie blijkt niet heel lekker te zijn, maar een ondernemer bedacht hier iets op. Als je genoeg afgeleid wordt van de koffie, heb je dat niet door. Hij begon een café waar de klanten (lees: mannen) afgeleid werden door vrouwelijk schoon. Naast de traditionele versie hiervan zijn er inmiddels ook talloze tentjes met geblindeerde ramen en schaarsgekleedde dames. Dezelfde middag zijn we ook de Cerro San Cristóbal opgegaan en hadden een mooi uitzicht over de hele stad.

Op zaterdag ben ik zelf de stad ingegaan om de boel verder te verkennen. Op mijn gemakje heb ik lekker gedwaald door winkelstraatjes en lekker geluncht. Op zondag heb ik 's ochtends een internationale kerk bezocht en 's middags een end door de stad (een ander gedeelte) gelopen. 's Avonds heb ik mijn tas weer netjes ingepakt, want maandag vloog ik naar Patagonië. In Puerto Natales heb ik mijn reserveringen voor de W-track in Torres del Paine geregeld, wat alles behalve gemakkelijk was. Ook wilde ik een ferry boeken door de fjorden richting het noorden, maar alles bleek helaas volgeboekt. Na twee nachten in Puerto Natales heb ik een uitstapje gemaakt naar een stad dichtbij (3,5 uur met de bus...). Vanuit Punta Arenas kon ik namelijk een dagtour door Vuurland doen, met als hoogtepunt een bezoek aan een kolonie koningpinguïns. We hebben enorm veel mazzel gehad met een stralende zomerdag en ik heb zeker genoten!

Eenmaal terug in Puerto Natales heb ik de laatste voorbereidingen gedaan voor de W-track die op het programma stond; eten en drinken ingeslagen en mijn backpack gevuld met de spullen die ik de komende vijf dagen nodig zou hebben. Ik deed ook nog één poging om te zien of een reservering voor de ferry was teruggetrokken. De aanhouder wint, want er was een plekje vrijgekomen!

De afgelopen vijf dagen heb ik doorgebracht in het park Torres del Paine. Ook hier heb ik weer enorm geluk gehad met het weer; amper regen en ook flink wat zon gehad! De W-track dankt zijn naam aan de vorm van de route. De drie poten bevatten de hoogtepunten. De eerste poot biedt uitzicht op de drie 'Torres', drie bergtoppen aan de voet van een mooi meer. De middelste poot heeft twee mooie uitzichtpunten, een op de Fraces gletsjer en de tweede is volledig omringd door imposante bergen. Deze laatste, Mirador Britanico was zeker het hoogtepunt! Hier moest ik ook wel wat voor doen, want ik heb die dag tien uur gelopen! De laatste poot biedt uitzicht op de Grey gletsjer, alweer erg indrukwekkend! Onderweg en in de hutten heb ik veel leuke mensen ontmoet en gesproken.

Omdat het nog een paar dagen duurt voordat mijn ferry naar Caleta Tortel vertrekt, ga ik morgen voor een aantal dagen naar El Calafate en El Chalten in Argentinië. Wat ik daar heb gedaan en hoe de ferrytocht was, lezen jullie in mijn volgende blog! Ik ga mijn best doen om wat foto's te uploaden, maar misschien moeten jullie daar nog even geduld voor hebben.

1. Annel:
    Interessant Mark!
    En dapper hoe je alles regelt en er op uittrekt!
    Een beetje geluk kun je daar bij zeker gebruiken!
    Heel veel succes gewenst!
  2. Anita:
    9 februari 2018
    Fantastisch Mark! Kijk al weer uit naar je volgende verhalen - en heb je nog Koffie met Benen gedronken?
  3. Geert en Lianne:
    9 februari 2018
    Ha Mark, leuk om het uitgebreide verhaal te lezen naast alle korte appjes. Argentinië: weer een land op jouw lijstje erbij! Geniet maar lekker verder! Kus, pappa en mamma.
  4. Aris en irma prins:
    9 februari 2018
    leuk hoor mark je verhaal te lezen. je hebt al aardag wat gezien en wat een bofkont ben jij dat er een plekje vrij was. heel veel plezier met je avontuurlijke reis. tot je volgende verslag. have fun.xxxx
  5. Jan van Zelm:
    10 februari 2018
    Hoi Mark,
    Lees net je verslag van je nieuwe avonturen. Mooie ontmoetingen en herinneringen erbij denk ik zo.
    Veel succes verder,
    vr.gr. Els en Jan
  6. Martin Bloemendal:
    10 februari 2018
    Leuk man!
  7. Dave de recht:
    11 februari 2018
    Super veel plezier nog. Kijk nu al uit naar je volgende verhalen.