Terug naar de kust en 40 graden naar het westen

21 april 2018 - Parijs, Frankrijk

De rit die ik van San Pedro naar Arica maakte, verliep niet soepel. Na vijf minuten hadden we namelijk al panne. Een uur later verscheen er een nieuwe bus, maar bij de volgende stop werden we uit de bus gezet omdat er getankt moest worden. Dat duurde ook nog eens veertig minuten. Gelukkig kon ik daarna aardig slapen en werd ik in Arica pas wakker. Deze kustplaats ligt vlak bij de grens met Peru. De eerste dag ben ik langs het strand richting het centrum gelopen, waar ik heb rondgestruind door winkelstraatjes en over de markt en ’s avond gezellig gegeten met een hostelgenootje. De dag erna had ik een tour die mij meenam de bergen en de woestijn in. Een rit van vier uur bracht ons van zeeniveau naar een duizelingwekkende hoogte van 4700 meter. Daar ligt het nationaal park Lauca met enkele vulkanen en de meren Chungará en Cotacotani. Erg mooi en fotogeniek! Mijn laatste dag in Arica werd een musuemdag, eerst een over de opgraving van 4000 jaar oude mummies en daarna een oorlogsmuseum over de slag die er een in de 19e eeuw heeft plaatsgevonden. Dat museum lag op een heuvel die mooi uitzicht bood over de stad en de haven. Voordat ik de volgende dag weer verder zou reizen met de bus, heb ik nog een soort pop-up museum bezocht. Op het strand wordt namelijk gewerkt aan een boot die geheel op traditionele wijze wordt gebouwd (op een paar moderne dingen na, zoals een navigatiesysteem en zonnepanelen). Als de boot af is, zal een bemanning van tien leden hiermee naar Australië varen. Ik hoop dat het ze snel lukt!

Mijn volgende bestemming was Iquique, nog een kustplaats een paar honderd kilometer ten zuiden van Arica. Door de bijzondere ligging van de stad, ernaast ligt namelijk een bergwand die ruim 500 meter de lucht in gaat, is het de ideale plek voor paragliding. Die ochtend werd ik dus opgehaald en reden we omhoog naar de richel waar ik even later vanaf zou rennen. Omdat we even moesten wachten op de juiste wind, had ik genoeg tijd om van het uitzicht te genieten. Nadat ik mijn pak aanhad en vastgebonden zat aan mijn instructeur renden we samen de berg af tot we met onze parachute op de wind zweefden. Een compleet andere ervaring dan skydiven, maar ook heel gaaf en weer iets wat ik op mijn lijstje kan afstrepen! De volgende dag ben ik met twee Franse meiden uit het hostel naar Humberstone gegaan, een spookstadje. Tot de jaren ’50 werd hier saltpeter gewonnen en woonden er zo’n achthonderd mensen in het dorpje. Inmiddels is het dorpje volledig verlaten, zijn de huisjes leeg en dient het als openluchtmuseum. We hebben hier een aantal uren rondgedwaald en gelukkig geen spoken gezien of gehoord.

De hele reis ben ik op ongeveer dezelfde lengtegraad geweest. Vorige week vrijdag was het echter tijd om zo'n 40 graden naar het westen te trekken. Voordat ik aan mijn reis begon had ik namelijk al besloten dat ik wilde eindigen op Paaseiland! Hoewel het eiland hoort bij Chili, ligt het 3700 kilometer verderop en is het meer een Polynesisch eiland. De Polynesische naam voor het eiland is Rapa Nui en zo heten ook de eilandbewoners en de taal. Het eiland is ooit ontdekt door Jacob Roggeveen op paaszondag 5 april 1722, waar het dus zijn andere naam aan dankt. Op het vliegveld werd ik ontvangen met een bloemenketting en werden we naar het hostel gereden. De eerste paar uur had ik echt nodig om te acclimatiseren, want hoewel ik het warme weer wel gewend was, bleek deze tropische hitte toch echt van een ander kaliber! Dat we in de tropen verbleven, werd de volgende ochtend nog eens extra verduidelijkt. Er waren namelijk enkele gevallen van dengue (knokkelkoorts) geconstateerd en het hostel moest worden ontruimt en een team van Ghostbusterachtige mannen kwam alle muggen verdelgen. Hoewel ik onder de muggenbulten zit, is de kans klein dat ik ook daadwerkelijk besmet ben of zelfs iets van ziekteverschijnselen zal krijgen. De hoofdstad Hanga Roa is klein met maar een paar duizend inwoners (en bijna evenveel toeristen) en hoewel het centrum vooral bestaat uit souvenierkraampjes, restaurantjes en tour agencies, doet het niet overdreven toeristisch aan. Nadat ik de eerste dag het dorp had verkend, trok ik er op dag twee op uit om de rest van het eiland te bezoeken. De eerste stop was een soort steengroeve, waar de Moai, de bekende beelden van Paaseiland, uitgehouwen werden. Deze plek staat dan ook vol met deze beelden, maar er liggen ook flink wat Moai die tijdens het transport braken. Vervolgens reden we naar een gerestaureerde Ahu (heuvel waar de Moai op staan) met vijftien Moai op een rij. Ook bezochten we een Ahu die niet gerestaureerd was en waar de beelden, die tijdens de oorlogen tussen verschillende stammen op het eiland omver waren geworpen, op de grond lagen. Na de lunch hebben we de plek bezocht waar Roggeveen aan land is gekomen en hadden we nog een uurtje op het strand. De volgende dag ben ik samen met een Nederlander op pad gegaan. Eerst beklommen we een van de vulkanen die het eiland rijk is. Vanaf de kraterrand hadden we een prachtig uitzicht op het moerasgebied dat daar nu in ligt. Op de rand ligt ook een ceremonieel dorpje waar eens per jaar de Birdman Game gehouden werd. Van elke stam werd één man uitgekozen om de eer te verdedigen. Ze zwommen naar een eiland en gingen daar vervolgens op zoek naar het eerste ei van een bepaalde vogel. Het deed mij denken aan de zoektocht naar het eerste kievitsei elk jaar in Nederland. Na een bezoek aan nog een Ahu aten we in het hostel pizza met andere hostelgenootjes en zijn we ’s avond naar een show geweest waar traditionele liederen werden gezongen en werd gedanst. Tijdens mijn laatste dag op het eiland heb ik nog een gerestaureerde Ahu bezocht, ben ik in een grot geweest en zijn we bij een steengroeve geweest waar rood steen werd gewonnen dat werd gebruikt voor het haar van de Maoi's.

Helaas zat mijn bezoek aan Paaseiland er daarna weer op en na een rustig dagje in Santiago vlieg ik al weer terug naar huis. Ik heb enorm genoten van deze reis en de tijd is voorbij gevlogen! Ik hoop dat je het leuk vond om mee te lezen en als je ooit naar Chili of Paaseiland gaat, geef ik je graag wat tips!